متانول به عنوان سوخت سبز
امروزه مساله انرژی و فشار واردات بنزین، افزایش قیمت سوخت و آلودگی های زیست محیطی توجه مدیران را به خود جلب کرده است. متانول سوخت تمیز و سبز است که از منابع انرژی به طور گسترده ای قابل استحصال است. 
کشورهای زیادی در زمینه ترکیب متانول و بنزین و استفاده از آن برای سوخت جایگزین فعالیت کرده اند که در نهایت پس از آزمایش های بسیار و عملیاتی کردن استفاده از تکنولوژی احتراق کاتالیستی(در احتراق کاتالیستی،‌کاتالیست سرعت اکسیداسیون را بدون آنکه خود تحت واکنش شیمیایی قرار بگیرد، افزایش می دهد و روش نسبتا جدیدی برای جلوگیری از تشکیل اکسید نیتروژن در محفظه احتراق است) مشکلات ترکیب متانول و بنزین را بدون آنکه نیاز به تغییر در سیستم موتور احساس شود برطرف نموده اند. با استفاده از این سوخت حدود ۸-۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهیم داشت و انتشارگازهای آلاینده نسبت به قبل نیز کاهش خواهد داشت.
ویژگی های متانول و مزایا و معایب ترکیب آن با سوخت را در زیر خلاصه ای آورده شده است:
متانول در درجه حرارت پایین تر از بنزین می سوزد، اما به دلیل فراریت کمتر، استارت اولیه موتور در هوای سرد سخت تر انجام می شود و از آنجا که در مقایسه با زمان استفاده از سوخت هیدروکربنی آب بیشتری همراه سوخت بوده و در حین احتراق تولید می شود، این آب با حل شدن CO و CO۲ محصول از احتراق ترکیبات اسیدی که سبب خوردگی بیشتر پوشش شیرها، نشیمن گاه شیر و سیلندر می شود را بوجود می آورد که جهت جلوگیری از خوردگی های اشاره شده، افزودنی های مخصوصی ممکن است به سوخت اضافه شود تا اسیدها را خنثی کند. یون های هالید محلول در متانول (یون های کلرید)، تاثیر زیادی در افزایش خوردگی تشکیل لایه های اکسید بر سطوح فلزی و conductivity دارند. از دیگر مشکلاتی که در این فرآیند با آن مواجه هستیم این است که متانول بصورت طبیعی رطوبت هوا را مستقیما از اتمسفر جذب می کند. آب جذب شده متانول را در باک رقیق می کند و ممکن است جدایی فاز بین ترکیب متانول و بنزین اتفاق بیفتد. در پایان باید توجه داشت که به رغم آنکه استفاده از متانول به عنوان سوخت پایه، بازده حرارتی و توان خروجی بیشتری در مقایسه با استفاده از بنزین دارد (که این مهم به دلیل نسبت اکتان بالا و گرمای تبخیر بالاتر آن درمقایسه با بنزین اتفاق می افتد)، اما مقدار مصرف خودرو با سوخت متانول به علت پایین بودن انرژی حرارتی آن نسبت به بنزین، بیشتر از خودرو با سوخت های هیدروکربنی است؛ لذا یافتن نسبت مناسب میزان متانول و بنزین در ترکیب سوخت جدید بسیار مهم است. نسبت بهینه برای ترکیب این دو محصول ۱۵درصد متانول و ۸۵ درصد بنزین است . از مزایای ترکیب متانول و بنزین عبارتند از:
 در M۱۵ متانول با نسبت ۱۵درصد با ۸۵درصد بنزین مخلوط می شود که فشار واردات بنزین را کاهش می دهد.
 به میزان ۸-۲۵درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
 کاهش انتشار گازهای آلاینده نسبت به قبل
 عدم نیاز به تغییر در موتور اتومبیل ها
 مواد اولیه این محصول ساده و در ایران قابل دسترس است.
 هزینه متانول نسبت به بنزین و اتانول پایین تر است و در درازمدت صرفه جویی اقتصادی قابل ملاحضه ای خواهد شد.